Ansat hos det offentlige

Jeg prøvede en offentlig arbejdsplads. 

Jeg troede først at det var noget specielt for denne arbejdsplads hvor jeg arbejdede, og jeg søgte derfor om et andet arbejde, denne gang hos det offentlige og i en anden by. Jeg udfyldte de specielle formularer, vedlagde de krævede dokumenter og rettede mig uden indvending efter alle de bureaukratiske bestemmelser.
Adskillige uger senere kom min ansøgning retur sammen med alle dokumenterne. Nej, der var ikke noget i vejen med mine papirer; de var korrekt udfyldt; et officielt stempel viste at de var ankommet i god behold. Men i et ledsagende brev stod der: – “De har på ansøgningen skrevet modtageren som staten men imidlertid har amtet overtaget sagen. De bedes derfor på ny fremsende dokumenterne til ministeriet under iagttagelse af at modtageren skal være amtet..” Jeg begyndte at få mistanke om at den lokale arbejdsplads ikke havde monopol på inkompetence.

plejehjemmet
Plejehjemmet i Ballerup

Efter meget besvær fik jeg arbejdet. Det var på et plejehjem for psykisk syge. Jeg skulle arbejde i maskinhuset hvor jeg b. la. skulle reparerer kørestole og hvad der ellers gik i stykker. Herudover kom jeg rundt på afdelingerne med mad fra køkkenet, og hvad der nu ellers var brug for. Jeg opdagede ligeledes hurtigt at de ansatte fra top til bund var komplet ligeglade med patienternes ve og vel.
Jeg så psykisk syge mennesker fastspændt i dagevis med store liggesår. En dag køkkenet måtte smide fordærvede fiskeboller ud til den forlorne skildpadde blev disse erstattet af stykker af hornfisk fra dagen før. De syges protester gad ingen høre på. Næ, de private virksomheder kan ikke gøre krav på inkompetence.

Skriv et svar

