En nattevagts oplevelser

Vægtergården

Jeg fik arbejdede i et firma, indenfor vagt og sikkerhed og blev en del chokeret over at opdage, at et meget stort antal kollegaer, overvægtere og chefer viste sig at være komplet uvidende om deres faglige pligter og inkompetente til at udføre deres arbejde.

For eksempel var min chefs vigtigste grundsætning at alle kontrolnøgler skulle sidde i samme højde, at de skulle være trukket i nummerorden, og at ingen måtte gå i eller i nærheden af rosenbedene. For inspektøren var det hovedsagen at ingens satte fodaftryk på tæpperne, og at alle rapporter skulle udfyldes og indsendes til tiden.
Det meste af hans arbejdsdag gik med at se fodbold og drikke øl. Kundernes ønsker og behov var det der sjældnest strejfede administratorernes tanker. Hvis man ville i kontakt med ham måtte man starte en samtale om fodbold.

alteropdaget1Det var vigtigt, at huske at rose de danske fodboldspillere. Mens vagtmesteren havde travlt med at sidde hjemme på vagtcentralen havde hans folk travlt ude hos kunderne. Travlt med at se hvad der var i køleskabet eller få en time eller to på øjet på kundens sofa. Hvis de da ikke havde travlt med at se hvad der var i skuffer og skabe. Ofte var både lommerne og maver fyldte når vagten forlod kunden.
Mad have en stor betydning for medarbejderne. Den medbragte madpakke blev ofte spist inden vagten begyndte men takket være et stærkt industrialiseret intensivt landbrug og kantiner på de fleste virksomheder var der masser af mad.

Nogle af de ruter man havde var bedre end andre. Kreds 67 var en møg rute. Her var Bl.a. tilsyn på Berlingske i Pilestræde. Op ad gamle trapper og hen over lofter. Ret uhyggeligt men der var jo nok at læse i, hvis tiden blev for lang.

Nede i porten stod værtshusgæsterne fra det nærliggende værtshus og pissede. Der var åbenbart for meget kø på værtshusets lokum. Der var sgu tit samlet en hel sø. En dag jeg kom ind i porten stod der en og pissede.

– hvad fanden, sagde jeg til ham, står du og pisser på min bevogtning.

Han spydtete efter mig og for ind på værtshuset, men jeg nåede dog at give ham et spark så han røg ind ad døren.

Heldigvis kikkede jeg ud af vinduet da jeg var færdig med min rundering. Alle værtshusets slagsbrødre stod og ventede på mig. Så jeg måtte finde en anden vej ud.

Skriv et svar

